Fialottan

i äventyret livet!

Denne glada spralle-pelle fyller år idag!

Kategori: Fialottas

Denne spralle-pellen är min kära pappa.
En knasboll som ringer och alltid har nåt nytt tok för sig när jag svarar.
Pratar hitte-på-kinesiska eller låtsas vara från nåt mysko företag.
En omtänksam och otroligt givmild person som verkligen är mån om sina barn!
Om jag med ord kunde berätta hur mycket jag håller av honom...
Mitt försök blir så enkelt så enkelt:

Jag älskar dig pappa!

Grattis på din dag

Cykelväder!

Kategori: Fialottas

Detta underbara väder. Våren är här och jag kvittrar ikapp med fåglarna, haha. Jag och samme har cyklat en hel del, 14km i tisdags och 16km i fredags. Så himla gött. Trött i benen blir man och benhinnorna klagar lite. Men så är det ju varje år när cykeln kommer fram så det ignorerar jag!

Yes!

Jag är helt övertygad om att jag kommer sova riktigt gott inatt. Det är nämligen så att jag har haft min årets joggingpremiär ikväll! Men ett fantastiskt sällskap till på köpet. Tack vare Samme så sprang jag två varv på en slinga som är 1,7km, och jag gick inte mycket alls! Så 3,4km på knappa 20 min. Ingen höjdar tid för en proffslöpare kanske. Men galet bra för att vara jag! =) Alltså, det här med att gå ut och springa. Det är tufft, för man måste verkligen kunna peppa sig själv och motivera sig (sällskap som hjälper till med peppandet är helt klart en fördel). Men efteråt är det en sån adrenalinkick så man blir helt lycklig! Sen att jag i vissa lägen ville lägga mig ner och gråta eller var så arg så jag hade velat skrika åt Samme... Men sånt får man ta =)

Besök på balkongen

Kategori: Fialottas

Igår slutade jag rätt så tidigt på jobbet och tog tåget in till stan för att möta Bettan.
Vi gjorde några korta ärenden och avslutade med att gå in på Ica innan vi tog bussen hem till mig.
Satte oss med tunnbrödsrullar ute på min balkong och solen gassade på oss.
Tror vi blev sittande i över två timmar och bara njöt av gott sällskap, mat och den efterlängtade solen!
Lovely life!

Huskvarnaån.

Sol, bandy, glass och bara ben

Kategori: Fialottas

Idag har varit en mysig söndag. Det började med mensvärk och en "moody" Fia. Men lite korsordslösning med min älskling och god middag med honom och hans goa unge så kändes det så mycket bättre! Vi bestämde oss för att ta vara på solen och gick ut till skolgården där grabbarna drog på sig inlines medans jag gick iväg till kiosken och köpte glass. Vilken härlig stund det blev! Jag satt i solen och njöt av värmen och att se mina grabbar svettas =)
Strax efter 16 var det dags att ge sig iväg mot Friskis för min del och jobbet för Sammes del. Så underbart skönt det var att träna igen! Har ju varit off på det i tre veckor nu efter en dunderförkylning som sen övergick i bihåleinflammation... Men nu så känns det som jag kan dra igång igen, och det liksom rycker lite i mig och jag blir så galet sugen på att ge mig ut och springa! Men just den sortens träning får nog vänta en vecka till. Det får bli lite mjukstart på några jympapass först. Sen så hoppas jag på att få med mig några på vårruset.

I drömmens värld kan vad som helst hända...

Kategori: Fialottas

Jag hade skummaste drömmen inatt. Otroligt nog kommer jag ihåg den också!

Jag drömde att jag skulle på årsmöte för bostadsrättsföreningen (jag ska på ett sånt ikväll). Stina hade fixat en date åt mej, med en kille som hon trodde skulle passa mej fantastiskt bra. Årsmötet började 19.00, daten skulle vara 18.00 och när jag kom hem från jobbet 17.15 skulle jag träffa Samme. (Ja i drömmen hade jag ju samme och ändå skulle jag på date. Inte OK!) När Samme hade åkt så satte jag mej vid datorn och surfade och glömde tiden så daten blev aldrig av. När Stina frågade om jag kunde tänka mej att gå på daten så sa jag okej mest för att vara snäll. Men jag brydde mej egentligen inte så mycket, och beviset på det var ju att jag faktiskt glömde bort den. Jag hade inget nummer till killen så jag smsade Stina och bad henne be om ursäkt till honom från mig. Jag gick till Folkets Park där årsmötet skulle hållas och kom in i salen där vi skulle vara. Alla satt på höga barstolar vid höga bord och det fanns bara en plats kvar som var reserverad för mig. Jag hade jätteproblem att komma upp på stolen för den vickade jättemycket. När jag sen väl hade kommit upp så sa ordföranden att nu är det dags att gå till bussarna. Jag bara hakade på och tänkte att vi ska väl säkert åka och titta på nåt hus i närheten. Alla utom jag hade stora sportbagar med sig men det reflekterade jag inte över. På bussen somnade jag hur fort som helst och jag sov djupt. När jag vaknade till så åkte vi tåg på en räls som gick som på en höhhöjdsbana, jag kan inte säga om det var uppe på ett berg eller som en linbana... Iallafall så var dett landskap som jag inte kände igen. Byggnader och naturs som inte kändes som Sverige alls. Nån sa att stället hette Lidl precis som affären. Då insåg jag att vi var på väg till Ungern och att jag hade glömt att jag skulle åka dit och hade ingen packning med mej. Jag fick panik för jag hade lovat att träffa Samme och Natte efter årsmötet och blev så ledsen så jag kunde inte skriva sms eller ringa Samme. Satt även och funderade på hur mycket det skulle kosta att ringa när jag va utanför sverige, hur puckat va inte det!? När vi väl var nere i Ungern och den staden vi skulle till fick vi sätta oss i dubbeldäcks bussar som skulle ta oss till hotellet. Hotellet var ett riktigt vräkigt och lyxigt sådant. Föreningen betalade, haha. Nu kändes det som att vara på skolresa och att jag hade bråkat med mig bästis som också var med. Bästisen från låg, mellan och högstadiet var det. Alltså Marina för er som minns henne =) Vi gick in allihop, typ 100 pers , i en souvenirbutik och jag försökte hitta nån t-shirt jag skulle kunna sova i. Sen när jag kom fram till kassan frågade jag om dom sålde tandborstar och tandcreme och kassören började skämta om att sånt fanns inte i Ungern. Sen så blinkade han åt mig och plockade fram en tub tandcreme och ett storpack med 50 tandborstar. Han såg paniken i mina ögon och så sa han att han gav bort enstaka tandborstar till speciellt utvalda. Sen satte han fingret för munnen och hyschade samtidigt som han gav mej en tandborste. Jag frågade vad tuben skulle kosta och han sa inget för dig. Jag gjorde en slängkyss åt honom och sen dansade jag iväg ut på gatan. Marina hade stuckit för längesen eftersom hon var arg på mej av nån anledning. Det satt en ensam tjej på trappen och jag frågade om inte vi skulle ta och dela rum. Hon tyckte det lät som en bra idé...

Sen minns jag inget mer av den drömmen.

Så knäpp man kan vara när man drömmer alltså. Jag blir så fascinerad varje gång jag minns en dröm, för det händer så sällan. Men när det väl händer så minns jag så många knäppa detaljer så jag blir helt trött =)

Resan som aldrig tog slut

Kategori: Fialottas

Så skulle jag kunna beskriva det som jag upplever just nu. Igår gick jag till doktorn igen. Fick veta att den här gången var det dags för bihåleinflammation! Men hallå, nu räcker det!!! Så nu går jag på min fjärde eller femte penicillinkur sen 5 november. Ska även spruta in kortisonnässpray i näsborrarna i en månads tid. Om besvären inte går över då så ska jag fortsätta en månad till. Kul. Inte särskilt. Jag får nog hålla med chefen om det hon sa igår "Du ska nog inte jobba på förskola Sofia". Nu vet jag iallafall att jag aldrig kommer utbilda mig till förskollärare. Det hade jag ju inte planerat heller men ändå. =)

En annan resa som aldrig tog slut var resan förra helgen. Jag var ju hos min kära Stina i den underbara staden Malmö! På söndagmorgonen så kände jag att jag inte var helt pigg, och under dagen blev jag tung i bröstet och väldigt hostig plus att jag fick feber. Kul när vi skulle ha en sista dag tillsammans liksom! Men vi gjorde dagen till en mysdag med film och god mat. 17.48 var det dags för mig att sätta mig på tåget och fara hemåt. Efter ca 30min så kommer ett meddelande i högtalarna. Rälsen mellan Hörby och Hässleholm var under reparation och hade inte hunnit bli klar än så det skulle bli bussersättning den sträckan. Inte nog med det så var tåget tvunget att köra långsamt eftersom det låg ett långsamtgående tåg och kärde precis framför oss. Jag började tänka på att det kunde bli stressigt eftersom jag bara hade 10 minuter på mig att byta tåg i Alvesta sen. Men jag tänkte att det löser sig antagligen. I Hörby stog fem bussar och väntade på alla tågresenärer. So far so good. Men vi blev ju så klart sena till Hässleholm och när vi kommer in på stationen där (vi var alltså ca 200 pers) så finns ingen information på tavlorna och ingen att fråga. Jaha, vad gör man? Senare fick vi veta att nästa tåg till Alvesta inte skulle gå förns 20.40, alltså ungefär 1,5h efter våran ankomst. Då började jag och många med mig förstå att det här kan bli problematiskt. Alvesta är ju ingen stor metropol och det kanske inte går så jättemånga sena tåg därifrån. Så det blev till att ringa skånetrafiken (ja, denna gången var faktiskt inte SJ dom skyldiga!) och sitta i telefonkö i 30 min för att då få veta att det går inga anslutningar till Jönköping varken från Hässleholm eller Alvesta. Panik! Där satt jag som höll på att bli ordentligt sjuk och tänkte att jag antagligen skulle få spendera hela natten på Alvestas tågstation. Ingen höjdare. Men som tur var ringde dom upp mig från Skånetrafiken och sa att jag skulle få åka taxi hem från Alvesta. Pjuh! När vi sen kom till Alvesta så stog där mycket riktigt två taxibilar och väntade. Problemet var bara att vi var för många som skulle med! Bra planerat eller? Först var vi två för många i den ena bilen och då hade taxibolagets chef sagt att det var okej att vi tryckte ihop oss och åkte så. Hallå? Så kan man ju inte göra! Men sen dök det upp en person till så då ringde chauffören och krävde att få åka och hämta en större bil. Så sen blev det gott om plats. 00.20 var jag äntligen hemma i min lägenhet i Huskvarna igen, bara 3,20h senare än planerat... Behäver jag tillägga att jag var hemma från jobbet hela veckan efter det?

Slutsats av detta äventyr: Åk aldrig tåg!
(Inte för att jag kommer följa det rådet själv men ändå)