Fialottan

i äventyret livet!

Resan som aldrig tog slut

Kategori: Fialottas

Så skulle jag kunna beskriva det som jag upplever just nu. Igår gick jag till doktorn igen. Fick veta att den här gången var det dags för bihåleinflammation! Men hallå, nu räcker det!!! Så nu går jag på min fjärde eller femte penicillinkur sen 5 november. Ska även spruta in kortisonnässpray i näsborrarna i en månads tid. Om besvären inte går över då så ska jag fortsätta en månad till. Kul. Inte särskilt. Jag får nog hålla med chefen om det hon sa igår "Du ska nog inte jobba på förskola Sofia". Nu vet jag iallafall att jag aldrig kommer utbilda mig till förskollärare. Det hade jag ju inte planerat heller men ändå. =)

En annan resa som aldrig tog slut var resan förra helgen. Jag var ju hos min kära Stina i den underbara staden Malmö! På söndagmorgonen så kände jag att jag inte var helt pigg, och under dagen blev jag tung i bröstet och väldigt hostig plus att jag fick feber. Kul när vi skulle ha en sista dag tillsammans liksom! Men vi gjorde dagen till en mysdag med film och god mat. 17.48 var det dags för mig att sätta mig på tåget och fara hemåt. Efter ca 30min så kommer ett meddelande i högtalarna. Rälsen mellan Hörby och Hässleholm var under reparation och hade inte hunnit bli klar än så det skulle bli bussersättning den sträckan. Inte nog med det så var tåget tvunget att köra långsamt eftersom det låg ett långsamtgående tåg och kärde precis framför oss. Jag började tänka på att det kunde bli stressigt eftersom jag bara hade 10 minuter på mig att byta tåg i Alvesta sen. Men jag tänkte att det löser sig antagligen. I Hörby stog fem bussar och väntade på alla tågresenärer. So far so good. Men vi blev ju så klart sena till Hässleholm och när vi kommer in på stationen där (vi var alltså ca 200 pers) så finns ingen information på tavlorna och ingen att fråga. Jaha, vad gör man? Senare fick vi veta att nästa tåg till Alvesta inte skulle gå förns 20.40, alltså ungefär 1,5h efter våran ankomst. Då började jag och många med mig förstå att det här kan bli problematiskt. Alvesta är ju ingen stor metropol och det kanske inte går så jättemånga sena tåg därifrån. Så det blev till att ringa skånetrafiken (ja, denna gången var faktiskt inte SJ dom skyldiga!) och sitta i telefonkö i 30 min för att då få veta att det går inga anslutningar till Jönköping varken från Hässleholm eller Alvesta. Panik! Där satt jag som höll på att bli ordentligt sjuk och tänkte att jag antagligen skulle få spendera hela natten på Alvestas tågstation. Ingen höjdare. Men som tur var ringde dom upp mig från Skånetrafiken och sa att jag skulle få åka taxi hem från Alvesta. Pjuh! När vi sen kom till Alvesta så stog där mycket riktigt två taxibilar och väntade. Problemet var bara att vi var för många som skulle med! Bra planerat eller? Först var vi två för många i den ena bilen och då hade taxibolagets chef sagt att det var okej att vi tryckte ihop oss och åkte så. Hallå? Så kan man ju inte göra! Men sen dök det upp en person till så då ringde chauffören och krävde att få åka och hämta en större bil. Så sen blev det gott om plats. 00.20 var jag äntligen hemma i min lägenhet i Huskvarna igen, bara 3,20h senare än planerat... Behäver jag tillägga att jag var hemma från jobbet hela veckan efter det?

Slutsats av detta äventyr: Åk aldrig tåg!
(Inte för att jag kommer följa det rådet själv men ändå)

Kommentarer

  • Eva säger:

    Uj uj uj....vilket äventyr...fast inte av den roliga sorten då. Stackare som är sjuk så mkt, jag tycker gott det räckt med en vecka nu och då är så illa tvungen att hålla ut längre. Hoppas verkligen att du blir bättre fort fort fort!

    2011-04-07 | 11:14:01
    Bloggadress: http://evokenivo.blogg.se/

Kommentera inlägget här: