Fialottan

i äventyret livet!

Igår mötte jag döden

Kategori: Fialottas

Det låter ju väldigt dramatiskt att säga att jag mött döden.
Men igår gjorde jag faktiskt det.
Jag gör min första sjuksköterskepraktik på Ryhov.
Många svårt sjuka patienter kommer in till våran avdelning.
Igår mötte jag en patient som hade cancer, mycket cancer.
En äldre man, mycket trevlig.
Han fick ett glas nyponsoppa av mig och sa hur gott det var
innan han drog en sjup suck och kastade huvudet uppåt.
Man såg hur ögonen dog. Vet inte hur jag ska förklara det riktigt.
Han andades häftigt ett tag. Sedan blev andningen mer och mer långsam.
Han drog sitt sista andetag samtidigt som hans döttrar kom in i rummet.
Det gick väldigt fort.
Inom en kvart var han borta.
Han höll min hand hela tiden, det kändes fint.
Döttrarna fick en stund ensamma med sin pappa.
Utanför rummet brast det för mig.
Fick många förstående kramar av personalen.
Jag var skakad hela dagen, även idag.
Jag mötte döden igår för första gången.
 
 
 

Kommentarer

  • Sara säger:

    Usch, va tungt!

    Svar: Fast ändå inte. Det var stillsamt och fridfullt på något sätt. Även om jag var väldigt omskakad så är jag ändå glad att jag fått vara med om det.
    Fia

    2012-10-13 | 16:20:42
  • Lillasyster säger:

    Oj... Fy så otäckt att möta det på så nära håll och så plötsligt. Döden är ju egentligen så naturlig, men kan verkligen bli så enormt onaturlig också..

    2012-10-13 | 23:01:43

Kommentera inlägget här: